Kontrollera motorns kamkedja

0
78

Detta inlägg är ett betald inlägg och görs i samarbete med de börsnoterade företagen och / eller deras produkter. Alla hyperlänkar betalas därför hyperlänkar.

Det är många delar i en bil som kan gå sönder. Det vanligaste är stenskott på vindrutan, en repa i lacken eller en lykta som gått sönder. Det kan också vara mer krångliga delar av bilen som går sönder. Ett exempel är kamremmen.

Vad är kamremmen?

Kamremmens uppgift i bilen är att se till att motorns olika delar spelar och fungerar med varandra – främst kolvar och ventiler. Ifall det uppstår problem mellan dessa delar går motorn oregelbundet och oekonomiskt. Detta kostar dig mer pengar samt ökar risken av avsevärt för olyckor.

Inte alla bilar har en kamrem

Dock har inte alla bilar en kamrem. En del bilar har en sk. Kamkedja. En kamkedja är gjord för att att hålla lika länge som bilen håller – dvs betydligt längre än en kamkedja. Dock kan kamkedjan vid vissa fall också behöva bytas ut eller repareras även om det är ovanligare.

Alla bilar har ytterligare en rem

Förutom bilens kamrem, eller vissa fall kamkedja, har alla bilar ytterligare en rem som driver bilens generator och fläkt. Den remmen har lite olika namn som till exempel kilrem, eller multirem. Om den blir sliten uppstår ett högt tjutande ljud som tydligt kan kännas igen till skillnad från en skadad kamrem.

Extraremmen brukar bilverkstan ofta byta ut samtidigt som man byter kamrem eller kamkedja. Det sparar tid och är mer effektiv att byta ut denna samtidigt då det är enkelt kan göra. Byta någon av dessa remmar görs ofta vid en större service av bilen.

Svårt att veta när kamremmen behöver bytas

Precis som med de flesta andra problem med bilen, låter de flesta svenskar en mekaniker byta ut kamkedjan eller kamremmen. Det kan vara svårt att veta när den ska bytas ut, när den är trasig hörs inga speciella ljud. Normalt sett brukar man säga att en kamrem behöver bytas ut efter ungefär 12000 mil. i nyare och modernare bilar kan den dock hålla betydligt längre än så. Tänk på att byta ut kamremmen inte är i närheten av lika dyrt som att byta ut hela motorn – vilket kan behövas om remmen släpper.

Kamremmen kan bytas själv

Även om det är rekommenderat att åka in till verkstaden, kan kamkedjan bytas själv. Om detta görs är det extremt viktigt att det görs på rätt sätt. Den måste sättas fast och vara spänd på rätt nivå för att den inte ska släppa under bilkörning vilket kan göra så att hela motorn havererar. Även om man kan byta den själv, tar detta byte ofta lång tid. En verkstad gör det relativt fort och enkelt, men kräver naturligtvis betalt för arbetet.

Kamremmen måste bytas i tid

Återigen är de viktigaste att tänka på gällande kamrem och kamkedja att byta ut den i god tid. Få saker kan skada motorn så mycket som om man kör med en skadad rem, speciellt om du ska på lång semester och inte har möjlighet att att få service inom den närmsta tiden. Kontrollera därför detta innan du beger dig av för att slippa stöta på oönskade överraskningar.